DE NIEUWE MINI.
De nieuwe 3e generatie MINI boordevol innovaties.
Driecilinder turbo's stelen de show.
Er is een nieuwe MINI. Op de plaats waar meer dan 50 jaar geleden de
eerste Mini van de band liep, is vandaag de derde generatie van het
origineel onthuld. Als hommage aan "the late" Sir Alec Issigonis, de
illustere ontwerper van de klassieke Mini, die vandaag zijn 107e
verjaardag zou vieren.
Derde generatie MINI.
De derde generatie MINI is in één oogopslag herkenbaar als
MINI. En daarmee houdt elke vergelijking op: technologie,
kwaliteit en rijeigenschappen stijgen naar ongekende hoogte.
En alles helemaal MINI: baanbrekende driecilinder turbo's
stelen de show. Nooit eerder gingen kartachtig rijplezier,
duurzaamheid en efficiency zo goed samen ...
Geruststelling voor MINI fans over de gehele wereld: het
unieke silhouet, de markante proporties en de stijlkenmerken
van MINI leven voort in het nieuwe model - nieuw geïnterpreteerd
en verder verfijnd. Van de grille en de koplampen tot de
vrijstaande achterlichten met chroom omlijsting. Verder zijn
design en constructie weer vanaf de eerste schetsen vernieuwend,
op een manier zoals alleen MINI dat kan. Het grote nieuws in
a nutshell:
RUIMER.
Het unieke ruimteconcept is andermaal verbeterd. Bij MINI is
dat natuurlijk een kwestie van millimeters: 98 mm langer,
44 mm breder en 7 mm hoger dan de voorganger. Bij elkaar heeft
dat een weldadig effect op de ruimtebeleving, de bewegingsvrijheid
van de achterpassagiers en - niet in de laatste plaats - de
bagageruimte.
INNOVATIEF.
Van het nieuwe koplampdesign met dagrijverlichting en de
LED- koplampen en optionele LED- achterlichten en zelfs
LED- interieurverlichting. Daarnaast doet een reeks innovatieve
rijders-assistentie-systemen zijn intrede: van een Head-up display
tot Active Cruise Control, Park Assistant en de achteruitrijcamera.
POWER.
TwinPower zelfs - want onder de motorkap van de nieuwe modellen
gaat MINI TwinPower Turbo Technologie schuil. In de MINI Cooper
en MINI Cooper D beleven 1,5 liter driecilinder motoren van
100 kW/136 pk respectievelijk 85 kW/116 pk hun wereldpremière.
De MINI Cooper S heeft een 2,0 liter viercilinder van 141 kW/192 pk.
VEILIGHEID.
Standaard features als front- en side airbags, curtain airbags
en automatische driepuntsgordels met spanners en krachtbegrenzers
(voor), ISOFIX bevestiging voor kinderzitjes voor en achter en
bandenspanningscontrole. Nu in het voordeel van voetgangers
uitgebreid met een iets hogere 'actieve motorkap'.
DYNAMIEK.
Verder geoptimaliseerde elektromechanische stuurbekrachtiging,
Dynamic Stability Control (DSC), Dynamic Traction Control (DTC)
en Electronic Differential Lock tillen de dynamiek - en het
comfort - van de nieuwe MINI naar een in deze klasse ongekend
hoog niveau.
COMFORT.
Vooral een betere ergonomie. De instrumentencombinatie inclusief
snelheidsmeter en toerenteller is nu aan de stuurkolom geplaatst,
beter in het zicht van de rijder. De centrale display, het MINI
Centre Instrument, geeft nu visuele feedback, aangestuurd door
de MINI Controller in de middenconsole.
PREMIÈRES.
De nieuwe, nieuwe MINI beleeft deze week zijn première voor
het grote publiek. 20 november is het de primeur op de Tokyo
Motor Show en enkele uren later de grote publiekstrekker op
de LA Motorshow. De nieuwe modellen arriveren in het voorjaar
van 2014 in de showroom van de MINI dealer.
Prestaties en verbruik.
Rijplezier omhoog, verbruik en emissie omlaag. Grote successen
voor de MINIMALISM strategie: vanaf 3,5 l/100 km ofwel 1
op 28,5 ...
Blijf op de hoogte van de nieuwe MINI
Acceleratie 0-100 km/h |
7,9 seconden |
6,8 seconden |
9,2 seconden |
Topsnelheid |
210 km/h |
235 km/h |
205 km/h |
Gemiddeld verbruik |
4,5 l/100 km |
5,7 l/100 km |
3,5 l/100 km |
CO2 uitstoot |
105 g/km |
133 g/km |
92 g/km |